• Zesde en zevende KT3 bijeenkomst 

    Zesde KT3 bijeenkomst van Jan Sjouke van den Bos (impliciet leren)

    Op maandag 18 maart, in de auto op weg naar Dindoa in het pittoreske Ermelo voor de zesde
    bijeenkomst, geleid door Jan Sjouke van den Bos. Voor degenen die Jan Sjouke niet kennen: hij was onder andere van 2000 tot 2014 bondscoach van het Nederlands team. Gelukkig was ik niet alleen in de auto; ik mocht Lynn als introducee meenemen.

    Na een uurtje rijden kwamen we aan in Ermelo. Naast de 'Devincogroep' waren er meerdere KT3 groepen aanwezig. Ik vind het altijd leuk om te praten met mensen van clubs waar je nog nooit van hebt gehoord. Zo raakte ik aan de praat met de trainer van OKV A1 uit Oostzaan (nooit van gehoord).

    Na wat netwerken konden we dan eindelijk de Dindoa hal in, waar een oefengroep voor ons klaarstond. Jan Sjouke liet de groep partijen spelen, en wij moesten opletten wat ons opviel. Wat opviel was dat ze veel overspeelden maar weinig kansen namen. Zoals een voetballer ooit zei: "Als je niet schiet, kun je niet scoren." Jan Sjouke stelde een regel in dat je binnen 5 passes tot een schotkans moest komen, en ja hoor, na 5 passes viel het eerste schot. Zo liet hij spelers schieten zonder expliciet te zeggen dat ze meer moesten schieten. Dit was een mooi voorbeeld van impliciet leren.

    Na het oplossen van nog meer 'problemen', vertelde Jan Sjouke nog een aantal dingen over de visie op het korfbal, zoals waarom het middenvak werd geïntroduceerd en waarom verdedigd schieten is bedacht. Dit komt voornamelijk door Nico Broekhuysen, de bedenker van het korfbal. Nico was leraar en tijdens de gymles waren er een aantal leerlingen die niets te doen hadden. Toen bedacht Nico het middenvak, zodat alle leerlingen wat te doen hadden. Korfbal is de enige sport waarbij je beschermd balbezit hebt. Als verdediger moet je het scoren proberen te voorkomen. In de klas van Nico stonden twee leerlingen tegenover elkaar, maar de één was veel langer dan de andere. Om de kleine leerling een kans te geven met verdedigen, bedacht Nico verdedigd schieten: als je als leerling je hand omhooghoudt en de schouder kan aanraken, is het dus verdedigd.

    Zevende KT3 bijeenkomst van Samantha Schorn Jonkman (differentieel leren)

    Op woensdag 17 april, begaf ik me opnieuw Dindoa in Ermelo voor de zevende bijeenkomst, geleid door
    Samantha Schorn Jonkman. Samantha is voormalig korfbalster van onder meer DOS’46 en kersverse
    assistent van Ard Korporaal bij het Nederlands team.
    Het onderwerp van deze bijeenkomst was differentieel leren, wat inhoudt het aanleren van vaardigheden
    onder wisselende omstandigheden. Samantha kwam al binnen met een arsenaal aan tennisrackets,
    badmintonrackets, pingpongballen en kleine voetballen. Ze begon met een warming up waarbij de
    oefengroep met 5 verschillende ballen moest proberen te scoren. Het was leuk om te zien dat er
    verschillende technieken werden gebruikt. Differentieel leren kan op verschillende manieren worden
    toegepast, bijvoorbeeld door de omgeving aan te passen, zoals het gebruiken van andere ballen of het
    geven van tennisrackets aan de verdedigers.
    Na de warmingup mochten we zelf aan de slag met differentiële oefeningen. Voor elke korfbalactie werd
    een oefening bedacht. Wij kozen voor passen en in balbezit blijven. Nadat iedereen de oefeningen had
    bedacht, demonstreerden we ze aan de andere cursisten. Het was interessant om te zien hoeveel variatie
    er mogelijk is in aantallen, materiaal en grootte van het veld. Zo train je vaak dezelfde korfbalactie, maar
    blijft het voor de spelers toch boeiend door kleine aanpassingen. Samantha gaf als tips dat je het simpel
    moet houden voor de kinderen en dat je moet durven aanpassen in oefeningen als ze te makkelijk of te
    moeilijk zijn.

    De cursus nadert zijn einde; aanstaande donderdag staat het tweede stagemoment gepland. De volgende
    bijeenkomst zal gericht zijn op het coachen van een wedstrijd.